Nepal & Bhutan 2014

12 Punakha - Gangtay - Punakha

19 april 2014

overnachting: Zangto Pelri, Walakha<

We hebben vannacht heerlijk geslapen. Voor mij de langste nacht van heel de vakantie. Ik heb het tekort van de trek inmiddels dus wel ingehaald.
Na het ontbijt rijden we verder naar het oosten. We hebben de indruk dat we steeds verder in het hart van het land komen.
We volgen weer een kronkelige bergweg. Deze gaat langs een rivier en de omgeving is mooi groen en gevarieerd.
De onverharde delen van de weg nemen steeds meer de overhand, dus we schieten niet heel hard op. Onze chauffeur doet zijn best om de auto op de weg te houden en dat lukt hem goed. Gelukkig wordt er hier door niemand hard gereden, dus als er om een bocht plotseling een tegenligger komt, gaat dit eigenlijk altijd wel zonder problemen. Vaak past het maar net.
Eerst rijden we naar één van de hoge bergpassen in dit gebied. Hier is een stupa gebouwd en staan een paar stalletjes waar wat spulletjes verkocht worden. Uiteraard hangt het hier ook weer vol met gebedsvlaggen.
Vervolgens rijden we verder naar de Gangtay (Phobjika)-vallei. Hier overwinteren altijd de Blacknecked Cranes (kraanvogels), maar deze zijn nu weer terug naar Tibet, dus die krijgen we niet te zien.
De vallei is heel breed en volgens mij hebben we nog niet eerder zo'n groot vlak stuk gezien in Bhutan.
We beginnen in de tempel van Wangdue Phodrang, die we kort bezoeken. Het is goed te merken dat we hier in een wat minder toegankelijker gebied zijn. Alles doet hier wat simpeler aan. Uiteraard is de binnenkant van de tempel wel weer met alle pracht en praal versierd. Hier wordt ook gewerkt aan wat houtsnijwerk. Helaas zijn ze niet bezig, omdat de monniken aan het lunchen zijn, maar wel liggen er half gevorderde werkstukken. Het ziet er nu al heel mooi uit.

We besluiten om vanaf hier een stuk te gaan wandelen. Vanaf de tempel lopen we door het simpele dorpje. Daar zijn twee meisjes aan het spelen. Ze hebben van wat plantjes een balletje gemaakt en proberen deze met hun voeten zo vaak mogelijk hoog te houden. Als we stoppen om te kijken, zijn ze heel trots als het goed gaat.

Onderaan in het dorp begint de Gangtay Nature Trail. Deze loopt vanaf hier door en langs de rand van een bos naar het onderste deel van de vallei en eindigt dan bij een andere tempel.

Het is een hele mooie wandeling met varierende omgeving. Ook zien we verschillende vogels. We stoppen vaak om foto's te nemen of te filmen. Hierdoor deden we er langer over dan Himal had verwacht. Gelukkig heeft hij de chauffeur het restaurant vast laten informeren dat we voor onze lunch wat later zullen komen.
Na deze late lunch vertrekken we tegen het einde van de middag weer terug naar Punakha. Via dezelfde kronkelweg.....

Ook vandaag was weer een bijzondere dag. We zijn steeds meer tevreden dat we de tijd hadden om deze plekken meer naar het oosten van het land te kunnen bezoeken.

<< naar dag 11 terug naar begin Nepal & Bhutan terug naar begin pagina naar dag 13>>