Nepal & Bhutan 2014

5 Bhaktapur - Kathmandu - Paro (Bhutan)

12 april 2014

overnachting: Tashi Namgay Resort, Paro

Ook vannacht was het een onrustige nacht. Geen menigte, maar nog steeds de bel, zwerfhonden en een zingende man vanaf 4.00 uur. Gelukkig hebben we tussen de onderbrekingen door toch wel een aantal uur kunnen slapen.
Aangezien we om 6.30 uur opgehaald worden, moesten we er toch op tijd uit.
We werden door een taxi naar de luchthaven gebracht. Daar ging het inchecken vrij vlot en moesten we dus een tijdje wachten op ons vliegtuig. De hotelmanager had gisteren aangeboden om een packed-breakfast voor ons te maken, dus deze konden we nu mooi opeten.
Door het slechte weer (mist/heiig) had een vlucht van Turkish Airlines zo'n 4 uur vertraging. Over precies twee weken heb ik diezelfde vlucht, dus hopelijk is het dan geen probleem.

Wijzelf vlogen nu met Druk Air naar Bhutan en deze vertrok gelukkig wel op tijd en dat is een spectaculaire vlucht. Het is maar zo'n drie kwartier, maar daarbij vlieg je eerst langs de Himalaya's. Er waren behoorlijk wat wolken, maar Mount Everest stak daar ruim boven uit.
En dan de landing.......het vliegveld van Paro ligt in een vallei, maar dan moet je dus wel eerst in die vallei komen. De waarschuwing van de piloot verrraade al genoeg: "You'll see mountains very close, but don't be alarmed. This is our standard landing-procedure".
Kortom; tot vlak voor de landingsbaan draait het toestel nog om wat bergen heen en is pas op het laatste moment recht. De piloten moeten hier dus wel weten wat ze doen.
We hebben gehoord dat hier maar zo'n tien piloten ervaren genoeg zijn om er te mogen landen.

Op het vliegveld werden we opgewacht door onze gids Himal en chauffeur Mr. Tsring (of zoiets :-)). We werden op traditionele wijze welkom geheten en kregen daarbij een witte sjaal omgehangen.

Vervolgens naar ons hotel, waar we eerst thee kregen en wat dingen doornamen. Toen werden we naar onze kamer gebracht.
Het was een beetje genant, dat twee meisjes (in traditionele kleding) onze zware rugzakken droegen, terwijl wij alleen onze kleine day-packs droegen...... Volgens onze gids zijn Bhutaanse meisjes heel sterk, dus het was echt geen probleem....

De kamer zag er erg goed uit. Ook het uitzicht op de vallei is erg mooi. Deels op het vliegveld, maar met het weinige aantal vluchten hier (zo'n 5 per dag), is dat echt geen enkel probleem.

Het valt ons direct op dat Himal heel rustig loopt. Zeg maar: langzaam.
Wij zijn gewend om een beetje door te stappen, maar het gaat hier allemaal heel relaxed. Achteraf weten we dat het niet alleen relaxed is, omdat er niets is om je voor te haasten, maar dat het ook is om energie te sparen. Hier midden in de bergen, gaat alles heeeeel steil omhoog en omlaag (meer omhoog, lijkt het.......), dus met rustige pas, is dit allemaal veel beter te doen.

Toen gingen we even lunchen net buiten de stad (Paro) en moesten we daarna alsnog terug naar het hotel. We hadden namelijk wel wat uitleg gekregen over waar je lange mouwen etc moest dragen, maar over schoenen was niets gezegd. Aangezien het mooi weer was had Rob zijn schoenen omgewisseld voor slippers. En dat kon in de Dzong waar we heen gingen nu net weer niet...Himal zei dat het eigenlijk zijn schuld was, aangezien hij niets over schoeisel had gezegd.
Gelukkig was het niet ver en waren we daarna snel op het festivalterrein bij de Paro Rinpung Dzong. Hier is deze week de Paro Tsechu, een religieus festival waar eer word getoond aan Guru Rinpoche. Hij is degene die het Boedhisme in Bhutan heeft gebracht.
Het hele religieuze idee erachter ontgaat ons een beetje, maar het is wel mooi om te zien dat alle locals op hun best gekleed naar de dansen komen kijken. Voor hen is het namelijk één van de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar. Ze doen er dus alles aan om er mooi uit te zien.

Als wij na een tijdje uitgekeken zijn, krijgen we een rondleiding door de Paro Dzong. Dit was vroeger een fort (gebouwd in de 17e eeuw), maar wordt tegenwoordig voor de helft gebruikt als administratief gebouw voor de regering. De ander helft wordt door monniken gebruikt.
Met alle kleuren en houtwerk is het leuk om daar even rond te wandelen.

We lopen via een lokale markt terug naar de auto die ons terugbrengt naar het hotel. We spreken vast af voor morgenochtend en gaan zelf wat relaxen op de kamer en daarna eten.
Dit was toch wel een erg mooie eerste dag in Bhutan.

<< naar dag 4 terug naar begin Nepal & Bhutan terug naar begin pagina naar dag 6>>