Nepal & Bhutan 2014

3 Nagarkot - Bhaktapur

10 april 2014

overnachting: Shiva Ghuest House, Bhaktapur

Helaas heb ik een hele slechte nacht gehad. Ook al was ik heel moe, ik kon maar niet slapen. ik was niet echt ziek, maar voelde me niet best. Voor zover ik het in kan schatten, was dit toch een behoorlijke jetlag. Ik heb daar niet eerder zo'n last van gehad.....Maar goed, het zal met een dag of twee wel weer over zijn...
Op het laatst toch nog wel even geslapen en was maar net weer wakker toen er op de deur werd geklopt....
Rob was ook al wakker, maar het uitzicht leek ons niet al te best: Nog steeds heel heiig/smog in de vallei en geen bergen in de verte te zien.
Nu we toch wakker waren, zijn we toch maar even naar de tempel geklommen. Daar stonden al een aantal andere mensen.
Nadat we even stonden te wachten, werden we aangenaam verrast. Toen de zon op kwam, kon je daar heel mooi het silhouette van de bergen voor zien. Dat was toch wel heel mooi ! Je kon zo direct zien waar het logo vandaan komt, van bedrijven die iets met bergbeklimmen/-wandelen doen.
Toen de zon helemaal op was, waren de bergen niet echt meer te zien, maar het moment van opkomen was heel mooi. We waren dus zeker niet voor niets naar boven gekomen.

Op het dakterras hebben we nog even van het uitzicht genoten en heeft Rob (geprobeerd) nog wat arenden op de foto te krijgen. Die cirkelden telkens boven ons op zoek naar prooi.
Daarna lekker op het dakterras ontbeten. Ik voelde me nog steeds niet 100%, maar nadat ik na het ontbijt nog even een uurtje had gelegen, was het toch al een stuk beter.

Wel hadden we inmiddels besloten om niet ons oorspronkelijke plan voor vandaag te doen. We zouden namelijk via de Changu Narayan tempel naar Bhaktapur lopen. Dit is voornamelijk naar beneden, maar we zouden dan wel bijna de hele dag zelf al onze bagage moeten dragen.
In plaats daarvan zouden we naar de View Tower lopen. Hier zouden we dan door een mini-van opgepikt worden om ons verder naar Bhaktapur te brengen. Deze wandeling ging dan met name omhoog, maar we hoefden dan alleen een kleine daypack mee te nemen. De mini-van zou de rest van de bagage meenemen.
Nadat we afscheid hadden genomen van de zeer vriendelijke hotel-eigenaar gingen we op weg. Het was een leuke route. Inderdaad voornamelijk omhoog. Soms redelijk steil, maar meestal prima te doen. De stukken in de schaduw waren lekker, want de zon werd al behoorlijk heet. We hadden mooi uitzicht op beide kanten van de vallei. Het hooggebergte in de verte bleef echter onzichtbaar.

Na een kleine anderhalf uur kwamen we boven bij de viewtower. Hier hadden we mooi uitzicht. Boven in de toren zaten wat lokale jongeren die riepen dat we naar boven moesten komen, omdat het zicht daar nog beter zou zijn.
Dit was nog even een klimmetje aangezien het eerste deel van de trap weg was.... maar ze hadden niet gelogen: ook al was het niet heeeel veel hoger, het uitzicht hier gaf toch een mooi beeld.
De jongens waren oprecht geïnteresseerd en we hadden een leuk gesprekje (waar ze ons niets probeerden te verkopen of aan te smeren:-) ).
Na een tijdje gingen ze weg en genoten wij nog even van het uitzicht.

De mini-van was mooi op tijd en bracht ons via een kronkelige bergweg naar beneden tot in het centrum van Bhaktapur. Het laatste stukje naar ons hotel moesten we even lopen. Het hotel is namelijk op Bhaktapur Durbar Square en daar mogen geen auto's komen.
In ons nieuwe hotel was de kamer gereserveerd die ik had aangevraagd (kamer 303). Op de bovenste verdieping met uitzicht op Bhaktapur Durbar Square. Ik had op Tripadvisor gelezen dat deze kamer het beste uitzicht had, en dat was zeker het geval.

Nadat we onze spullen in onze kamer hadden gedropt zijn we wat rond gaan lopen in de stad. Doordat we midden in het centrum zitten, is alles heel dichtbij. We zijn allebei niet zo heel erg in de geschiedenis van de verschillende tempels etc, maar het was al snel duidelijk dat dit één groot open lucht museum is. Overal zijn verschillende tempels, offerplaatsen en andere religeuze "gebouwen". Het is een stuk schoner en rustiger dan in Kathmandu (alhoewel dat wel betrekkelijk is).

Opeens liepen we in een soort optocht, waar kinderen een tempel op wielen voorttrokken. Dit was onderdeel van de start van het nieuwjaarsfeest (Bisket Jatra) dat vandaag is gestart. Dit wordt over een periode van 9 dagen gevierd met elke dag wat festiviteiten.
Op dit moment is het in Nepal het jaar 2071 geworden.
We zagen dat er op verschillende plekken steeds meer politie verzamelde. Een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse M.E.
We hoorden later van een local dat dit puur voor de zekerheid was. Tijdens de nieuwjaarsfestivitieiten wil het wel eens gebeuren dat er overlast komt door iemand die te veel heeft gedronken. Omdat deze politie er met hun grote geweren nogal imposant uitziet, denk ik dat dit wel helpt...

Ik had me inmiddels gerealiseerd dat ik vergeten ben pasfoto's mee te nemen. We hebben al wel een visum voor Bhutan, maar bij aankomst zouden we daar nog wel pasfoto's nodig hebben. Die van mij liggen nog thuis, dus heb ik maar even nieuwe laten maken bij de plaatselijke fotograaf.

's Avonds hebben we in het restaurant van ons hotel gegeten. Dit was een soort Indiaas met Nepalese invloeden.
Ikzelf was nog steeds niet zo hongerig, maar het smaakte uitstekend.

Inmiddels was het plein voor ons hotel behoorlijk vol gestroomd met mensen. We hebben niet echt een specifieke gebeurtenis ondekt, maar iedereen verzamelde zich daar wel. Het zal dus wel voor de gezelligheid zijn geweest.

<< naar dag 2 terug naar begin Nepal & Bhutan terug naar begin pagina naar dag 4>>