Madeira 2016

2 São Gonçalo

22 juli 2016

overnachting: Ocean Garden Hotel

Vanochtend werd zelfs Mick weer uitgerust wakker. Dat mag ook wel als je vanaf 16.00 uur de vorige dag in één keer hebt doorgeslapen...

Omdat we vanaf het hotel een mooi uitzicht over Funchal hadden, hebben we voor het ontbijt de drone er even op uit gestuurd om wat mooie plaatjes te schieten.
We hadden een mooie opstijgplek, maar het was toch wel heel spannend om hem over de rotswand en boven de zee te laten vliegen. Als er hier iets mis zou gaan en hij zou uit de lucht vallen, was dit direct de laatste vlucht op Madeira geweest.

één

Ik heb de laatste weken in Nederland veel geoefend, maar dit was toch wel heel wat anders dan in het open veld.
Maar alles ging goed en ik kon hem weer mooi op de goede plek landen.... pfew.....

Voor vandaag hebben we een boottocht geboekt, waarbij we gaan zoeken naar dolfijnen en -als de omstandigheden goed zijn- we er ook mee kunnen snorkelen.
We moesten hiervoor naar het Carlton hotel, waar ook de duikschool zit die dit organiseerd. Het is een groot hotel en het was even zoeken, maar we vonden Madeira Dive Point uiteindelijk toch wel.
We kregen wetsuits, duikbrillen en snorkels en  na een korte uitleg konden we naar de boot zwemmen die een klein stukje van de kant lag. Hierbij zagen we direct al veel vissen die hier rondzwommen.

Na een kort stukje varen, zagen we de eerste groep dolfijnen. We mochten het water in, maar helaas zwom de groet direct verder, dus hebben we in/onder water niets kunnen zien. Hopelijk krijgen we nog een tweede kans....

Die kwam al snel en ook bij deze groep mochten we de boot uit. Mylla en ik (Patric) zagen ze even kort, voordat ook deze groep weer verder zwom. Mick en Marisol kwamen vanaf de andere kant van de boot, dus die hadden helaas minder geluk.

Ook al was het heel mooi weer, er stond toch wel een behoorlijke deining. Zolang de boot aan het varen was, was dit niet zo'n probleem. Maar hij stopte vaak en hierdoor werden Mylla en ik toch wel zeeziek. Daarom bleven wij bij de derde poging maar op de boot om zoveel mogelijk naar de horizon en het eiland te kunnen blijven kijken. Af en toe uiteraard ook naar de dolfijnen, want deze derde groep bleef wel behoorlijk lang in de buurt rondzwemmen.
Vooral Mick heeft hierdoor heel dicht bij ze kunnen zwemmen en er bleef er ook één wat rond hem hangen. Marisol was net wat verder,  maar heeft ze ook een tijd goed kunnen zien. Een hele mooie ervaring.

Na deze "ontmoeting" gingen we weer een stuk varen. Doordat we hierdoor wat rechter bleven, voelde ik me (een beetje) minder zeeziek.

Daadoor ging ik ook wel weer de boot af, toen we stopten omdat er twee zeeschilpadden waren. Marisol en Mylla bleven dit keer op de boot.
Mick lag als eerste in het water en kon heel dichtbij één van de schildpadden komen en daar een tijdje blijven hangen. Ik had eerst een verkeerde vin en was daardoor wat later, maar kon hem toch goed zien. De andere schilpad was al vertrokken en ook deze zwom heel snel de diepte in.

Op de terugtocht kwamen we nog een groep bottlenoses tegen. Hierbij mochten we niet het water in, omdat deze in dit gebied speciaal beschermd zijn.
Het was wel mooi om ze vlak bij de boot te zien. Ze waren aan het jagen en één was met zijn staart op het water aan het slaan.
Inmiddels was ook Mick wat zeeziek geworden, dus waren we niet heel teleurgesteld toen de schipper zei dat het tijd was om terug te gaan.

Het was een hele mooie ervaring, maar we waren allemaal toch ook wel blij dat we weer vaste grond onder onze voeten hadden. Mylla heeft wel eerder wat last van zeeziekte gehad, maar de anderen bij vorige boottochten niet zoals nu. Blijkbaar hebben we geen echte zeebenen.

Op de terug weg naar het hotel hebben we even wat boodschappen gedaan en hebben we op het balkon van één van de hotelkamers geluncht en konden we wat bijkomen.
Daarna zijn we nog even naar Funchal gereden en hebben daar wat rondgekeken in het oude centrum en langs de boulevard. Op de markt nog even wat fruit gekocht: een Porugese kruisingen tussen Passievrucht met meloen en banaan uitgeprobeerd.
Met name die met meloen is erg lekker !
Dit deel van Funchal ziet er heel gezellig uit. Uiteraard is het toeristisch, maar niet op een storende manier.

We hadden ergens gelezen dat er halverwege Funchal en ons hotel een goed restaurant zat, Zarcos, dus daar zijn we aan het einde van de dag heen gegaan.
Mick wilde wel eens een speciaal lokaal visgerecht proberen, dus nam de Black Scabbard. Marisol en ik namen allebei een spies-gerecht, zodat we dit konden delen met Mylla, die geen trek had in een compleet gerecht.
Alles smaakte prima en we hadden vanaf het buiten terras een mooi uitzicht over de stad, terwijl de zon onderging achter de bergen.