Madeira 2016

8 São Vicente - Funchal

28 juli 2016

overnachting: VidaMar Resorts

Na het "schamele" ontbijt checken we uit en vertrekken we uit dit hotel.
De komende week overnachten we weer op het zuidelijke deel van het eiland.

We rijden hier niet direct heen, maar willen de noorkant naar het oosten volgen en op die manier uiteindelijk weer in Funchal uit te komen.

We volgen eerst de bochtige kustweg richting Santana.
Deze weg is op sommige stukken heel smal en waarschijnlijk de slechtste weg die we tijdens deze vakantie gereden hebben (maar nog steeds goed te berijden en niet minder leuk. )
Hier en daar stromen kleine watervallen van de bergwand.
De tunnels zijn niet zo mooi afgevlakt en zijn ruw uitgehakte gaten dwars door de bergen. Vaak druppelt er water uit het plafond waardoor het lijkt alsof je in de regen rijdt.
Het is ook redelijk bewolkt, maar de temperatuur is nog steeds aangenaam.

Uiteindelijk komen we in Santana aan.
Dit dorpje staat bekend om zijn tyische puntvormige huisjes. die stonden vroeger verspreid over het eiland, maar staan nu alleen hier nog maar.
Als we door het plaatsje rijden, zien we een paar vervallen punthuisjes, maar voor de rest zijn het allemaal normale gebouwen.
Uiteindelijk vinden we in het centrum, naast het stadhuis, een aantal huisjes.
Dit zijn echter replica's en ech een touristische attractie (de bordjes "Parc Thematique" deed dit ons al wel vermoeden......).
Het is wel even grappig om te zien, maar niet helemaal waar we op gehoopt hadden.
MIsschien dat er verspreid over Santana nog meer staan, maar wij hebben ze niet gevonden.
Voordat we verder rijden duiken we nog even een koffietentje in, voor een taartje met wat koffie. We hebben gisteren niet zo veel aan de verjaardag van Marisol gedaan, dus we moeten dit maar zien als een late tractatie.

Vervolgens rijden we weer verder naar het oosten. De weg is vanaf hier weer wat breder en de tunnels zijn weer netjes afgewerkt. Wel is het inmiddels wat gaan regenen, maar als we wat verder naar het oosten rijden stopt dit en breekt de lucht weer open.

Uiteindelijk komen we op het oostelijke schiereiland uit.
We parkeren de auto op de meest oostlijke plek en lopen daar een stukje de berg op.
Het landschap is hier heel anders: er groeit bijna niets en het lijkt een beejte op een rotsachtig maanlandschap.
Het waait behoorlijk doordat er geen hoge bergen zijn, die de zeewind kunnen tegenhouden. Geen weer om wat opnames met de drone te maken.

Er lopen hier een aantal wandelpaden waarbij je een flink stuk verder het schiereiland op kunt lopen.
Mick en Mylla vinden echter dat ze wel genoeg gewandeld hebben de afgelopen dagen. Misschien dat ik één van de komende dagen nog eens terug ga, want het lijkt mij wel een mooi stuk.

Als we uitgewaait zijn, nemen we de zuidelijke weg richting het westen om zo weer in Funchal te komen.
We rjden makkelijk naar VidaMar Resorts, het hotel-resort waar we laatste week zitten (volgens mij hebben we nog nooit zo lang achter elkaar in hetzelfde hotel gezeten).
Het is een luxe resort aan de zee, met veel faciliteiten. Er zijn een paar zwembaden, directe toegang tot de zee, een paar restaurants, etc. Normaal proberen we dit soort resorts een beetje te vermijden, maar voor zover we konden inschatten was dit prima om vanuit hier de laatste dagen wat dingen te ondernemen.

Als wij aan het inchecken zijn, wordt de bagage naar de kamers gebracht en parkeren ze onze auto in de ondergrondse garage.
Als we bij de kamers komen, zijn Mick en Mylla helemaal blij. Er staan in elke kamer twee enorme bedden, dus ze proberen direct uit of ze ook dwars kunnen slapen.
Marisol en Mylla gaan even naar het zwembad en Mick en ik gaan even kijken waar de duikschool zit.
Wij hebben daar morgenochtend afgesproken, maar we willen graag even checken waar het precies is, zodat we niet morgenochtend vroeg hoeven te zoeken. Toen we aan het begin van de vakantie naar de duikschool gingen waar we de dolfijnentocht hadden, moesten we toch wel even goed zoeken. We hadden mooi de tijd om dat nu al even te doen.
Het was inderdaad even goed kijken, maar we vonden het snel. We kregen direct nog even de papieren mee, zodat we die vooraf al vast konden invullen.

We hebben bij dit hotel half-board. Waarschijnlijk gaan we hier niet elke avond dineren, maar voor de eerste avond vonden we het wel handig om naar het hoofdrestaurant te gaan.
Het was lopend buffet, maar de kwaliteit was verbazend goed. Ook was er voldoende keus, dus voor iedereen wat lekkers.
..... en voor Mick het belangrijkste:   heel veel toetjes ....
Na het eten wil Mylla nog even poolen. Helaas zijn beide tafels bezet, dus nemen wij de gewone biljarttafel.
Ik leg Mylla de regels uit, maar uiteindelijk vind zij poolen toch wel leuker.
Ik heb vroeger heel veel gebiljart. Toen ik nog op voetbalde, deden we dat heel veel in de kantine. Ik merk dat ik het nog wel redelijk kan en niet alles ben verleerd.
Marisol en Mick gaan ondertussen buiten nog even een rondje lopen. Ze willen nog even wat Pokemons vangen......