Canada and USA 2010

oktober - november 2005

overnachting: Freestone Backpackers, Manapouri

Route

Het was 's ochtends weer prachtig weer. Eerst zijn we naar de Queenstown Gardens gelopen. Dit is een soort stadspark op een klein schiereiland.
Je hebt vanuit het park een mooi uitzicht op Queenstown.
Queenstown Gardens
Na een leuke ochtendwandeling en ontbijtje vertrokken we weer uit Queenstown. We gingen richting Te Anau aan de rand van het Fiordland National Park. De volgende dag zouden we daar een Overnight Cruise door de Doubtful Sound gaan doen.

Shotover River Toen we vertrokken uit Queenstown, gingen we nog eerst even bij de Jetboats kijken die ter hoogte van Arthurs Point over de Shotover River racen.
We zouden alleen maar even kijken....

Grote fout!!!

Natuurlijk kun je niet alleen kijken, je wilt die adrenalinekick voelen!
Dus na een paar keer de boten voorbij hebben zien racen, zijn we ons gaan aanmelden bij het kantoor.
We konden gelijk mee, dus we hebben ons direct omgekleed (zwemvest enz).
Vervolgens in één van de jetboaten en deze ging er vol gas vandoor.
De rivier loopt hier door een canyon met aan beide kanten hoe rotsen die in het water uitkomen. Het is hier heel ondiep en deze speciale boten racen daar in volle vaart overheen, vlak langs de rotsen.
Een aantal keer remde hij heel hard af en door dan het stuur om te gooien en weer vol gas te gaan, maakte de boot een draai van 360° en ging vervolgens weer in razende vaart verder.
Wat een geweldige ervaring!!!
Jetboat
Nadat we waren bijgekomen, zijn we weer verder gereden richting Fiordland. We reden hierbij een heel lang stuk langs Lake Wakatipu tot het meest zuidelijke puntje. Daar ligt het kleine plaatsje Kingston. Dit is ook de standplaats van de Kingston Flyer, een oude stoomtrein waarmee je een toeristische rit kan maken naar Fairlight en weer terug.
De trein was net aangekomen en stond op een klein, oud depot nog wat uit te puffen.
Kingston Flyer
Over de inmiddels bekende rustige wegen reden we weer verder.
Weg
We waren in eerste instantie van plan om in Te Anau te overnachten, maar hadden inmiddels besloten om naar Manapouri te gaan. Dit ligt ongeveer 15 km onder Te Anau. We kwamen aan bij Freestone Backpackers Hostel, waar we ons eigen huisje kregen, gebouwd op een heuvel met een prachtig uitzicht!
Freestone Uitzicht
Het duurde even voordat we de houtkachel aan kregen (vuur brandt moeilijk als je het moet aanmaken met geplastificeerd papier :), maar we voelden ons er meteen thuis!
Freestone Het huisje was simpel, maar erg gezellig. De douche- en toiletruimte was iets lager op de berg.
Voor het slapen nog maar even gaan, zodat we er 's nachts niet uit hoeven ;-)

Schapen
...en bij dij de buren liepen de schapen gewoon los.

<< naar deel 17 terug naar begin Aus-N.Z. terug naar begin pagina naar deel 19 >>