China 2017

dag 2 - 5 Beijing

6 - 9 juli 2017

overnachting: Sihe Courtyard hotel

Beijing

6 juli 2017 -  1e dag Beijing

We landen mooi op tijd en doordat we redelijk in de voorkant van het toestel zaten, waren we ook vlot bij en door de douane. Gelukkig waren alle visa-papieren in orde en werden we niet direct weer terug gestuurd :-).
Daarna was het wel een tijd wachten op onze koffers en ik begon me zelfs een beetje zorgen te maken of ze wel waren aangekomen. Gelukkig kwamen ze als één van de laatsten toch nog van de band rollen.

Bij de uitgang stond Cheney ons op te wachten met een bordje met onze naam. Zij zou ons naar ons eerste hotel begeleiden.
Aangezien we nog even moesten wachten tot de chauffeur er zou zijn, legde zij ons wat dingen uit en liet op de kaart nog wat interessante dingen in Beijing zien. Ook had ze voor ons de treinkaartjes die we over een paar dagen nodig hebben als we doorreizen naar Xi'an.
Na een paar minuten werd ze gebeld en konden we naar het pickup point en reden we door het drukke verkeer in ongeveer drie kwartier naar het hotel.
Het was bewolkt maar (nog) niet overdreven warm. Cheney vertelde dat er voor vanmiddag regen wordt verwacht, maar dat het daarna de komende dagen weer zonnig zal worden. We zullen wel zien wat we krijgen.

Ons hotel ligt in één van de oude hutongs. De auto past soms maar net door de nauwe straatjes. De laatste 100 meter moeten we even lopen, omdat hij daar niet bij kan komen.
Het is een hotel waar alle kamers zijn gebouwd rondom een binnenpleintje. Dat zie je in deze wijken heel veel. De kamers zijn simpel, maar netjes en het ziet er authentiek uit. Zo te zien is de badkamer recentelijk verbouwd, want die ziet er een stuk moderner uit.
Ook al is het nog vroeg, we kunnen toch onze kamer al in. Dat is wel fijn, want dan kunnen we even uitrusten. Het is tenslotte best een lange reis geweest.
We besluiten om even te douchen en wat te relaxen. Wel willen we voorkomen dat we heel lang gaan slapen, want dat zal niet helpen met het wegnemen van de jetlag.

Toch valt Mick als een blok in slaap, wat natuurlijk ook niet zo vreemd is na zo'n reis. Ik laat hem maar even, maar zet voor de zekerheid wel de wekker op halverwege de middag voor het geval ik ook in slaap val.

's Middags is het inderdaad gaan regenen en het wordt de rest van de dag ook niet meer droog. OP sommige momenten plenst het ook flink door.
Het eerste wat we dan ook gaan doen, is paraplus kopen. Dat is met deze temperatuur toch wel prettiger dan een regenjas.
We verkennen direct onze buurt een beetje en lopen door de kleine straatjes. Het is echt van alles door elkaar: woonhuizen, winkeltjes, bedrijfjes, hotels, etc.
Alle is maar één verdieping hoog en gebouwd met grijze bakstenen.
In een wat grotere straat is een supermarkt en ik denk dat we daar wel paraplus kunnen krijgen. We kunnen ze alleen niet vinden....
In mijn beste gebarentaal (inclusief geluidseffecten :-)) leg ik uit wat we zoeken. En het lukt zowaar !
Gewapend met mooi gekleurde paraplus (en direct wat flessen water) gaan we weer verder op onderzoek.
Voor vandaag hadden we niet een speciaal doel, maar het leek me wel handig om te weten waar we ons morgen moesten melden voor een fietstocht door de stad. Het was ongeveer 2km van ons hotel en met dat als globaal doel liepen we door de stad.
Net als toen ik voor de eerste keer in Kathmandu liep, is het toch bijzonder om te zien hoe anders hier alles is.
Voor Mick was dit ook een bijzondere ervaring. Wel ging door de vermoeidheid alles nog een beetje langs ons heen, maar dat komt de komende dagen nog wel.
Uiteindelijk zijn we niet helemaal bij de fietsverhuur gekomen, maar wisten we wel de juiste straat.

Aangezien we nog niet veel honger hadden, hebben we vandaag maar even simpel noodles gegeten en zijn daarna op tijd naar bed gegaan

Fietsen in Beijing

7 juli 2017 - 2e dag Beijing

Het was een wat onrustige nacht.
Mick sliep heel snel, maar was heel vroeg wakker en is daardoor het 2e deel van de nacht wakker geweest. Ik precies andersom. Het duurde heel lang voordat ik de slaap kon vatten en heb juist de laatste uurtjes geslapen. Ik werd dan ook pas wakker van de wekker die ik voor 8.00 uur had gezet.

Het leek ons wel goed om voor vanochtend wat in te plannen, zodat we "verplicht" waren om ons aan de lokale tijd aan te passen. Meestal helpt dat het beste om de jetlag onder controle te krijgen.
Daarom hebben we voor vanochtend een fietstocht ingepland. Die zal door verschillende hutongs gaan en ook langs een aantal bekende bezienswaardigheden.
Dit leek ons direct wel een goede manier om een indruk te krijgen van de afstanden en hoe alles ten opzichte van elkaar ligt.

Na het -simpele- ontbijt liepen we naar de fietsverhuur. Het was inmiddels droog met een strak blauwe lucht.

Wij waren er net toen Inge, onze Nederlandse gids, aan kwam lopen. We hebben tot nu toe niet heel veel westerse toeristen gezien, dus zij was wel direct herkenbaar. En wij twee ook voor haar.

Eerst even de fietsen op de goede hoogte gezet en daarna wat uitleg over het verkeer in Beijing.
We hadden zelf al gezien dat dat wat chaotisch verloopt en Inge legde uit hoe dat o.a. komt: verkeer dat afslaat mag eigenlijk altijd doorgaan, ook bij rood licht. Dus als je zelf groen licht hebt om over te steken, komt er nog steeds verkeer verkeer van vier kanten dat af kan slaan. Op de kruising zelf geld dan recht van de sterkste, wat je als fietser of voetganger eigenlijk nooit bent.

Het 1e deel van de rit ging door de hutongs ten noorden van de Verboden Stad (ons hotel zit meer in het oosten). De straatjes lopen hier nog meer kris-kras door elkaar. Op een paar plekken stoppen we even en verteld Inge wat over het ontstaan van deze straatjes.

Van oorsprong waren dit courtyards van de belangrijkere mensen in de Qin-dynasy (ongeveer van 1600). Zij woonden met hun families in deze courtyard woningen dicht bij het paleis. Nadat het land communistisch is geworden zijn veel van die woningen opgedeeld om daar meerdere families te laten wonen. Tegenwoordig is het een mengeling van deze oorspronkelijke woningen en nieuwere her-/verbouwingen. Nu wonen er armere mensen in een klein deel van zo'n oude courtyard, maar er zijn ook rijkeren die wel weer een hele hebben opgekocht.

Ook komen we langs Bell en Drum Towers de waarmee vroeger de tijd werd aangegeven. Op het pleintje spelen wat mensen een soort "hooghoudertje" waarbij ze geen bal, maar een soort grote badminton-shuttle gebruiken. Ze zijn er behoorlijk goed in.

Het volgende stuk gaat langs de (afgegraven) meren in de stad. Het is inmiddels al behoorlijk warm, maar soms is er een koel briesje waardoor het wel goed uit te houden is. Ook zijn er in en rond de hutons best veel kleine parkjes waar het net wat koeler is. In het noordelijke deel van de stad, zijn veel hoge kantoren, wegen en beton. Daar schijnt het vaak toch net weer een paar graden warmer te zijn.

Het laatste deel gaat langs het hart van de stad: rondom de Verboden Stad en het Plein van de Hemelse vrede (Tiananmen square).
Bij dit laatste zie je echt de communistische en stalinistische invloed ten top: gigantische gebouwen en super-brede wegen rondom het grote plein. Zo hadden we het nog niet eerder gezien.

Tiananmen Square met het Mausoleum van Mao en daar rechts achter de oude stadspoorten.

We fietsen er nu alleen omheen, maar willen over een paar dagen ook de Verboden Stad in gaan.
Via wat grote en kleinere straatjes rijden we weer terug naar het begin punt.
Het was een leuke fietstocht en we hebben zo een wat beter beeld van de stad gekregen.