Canada and USA 2010

1 augustus 2010

overnachting: Cluxewe Resort, Port McNeill

Route Dag 24

Vandaag is één van de hoogtepunten van de vakantie geworden. We hebben een tour bij Tide Rip geboekt.
De wekker gaat vroeg af (05.30 uur), want we moeten om 6.45 bij Telegraph Cove zijn, waar we zullen vertrekken voor een Grizzly Tour. Het is ongeveer een half uur rijden vanaf Cluxewe-resort. We gaan nog even snel tanken, want de meter begint te piepen, en we willen niet zonder benzine komen te staan. Normaal zouden we het vanavond op de terugweg doen, maar we hebben nog wat tijd over.
We zijn goed ingepakt in verschillende lagen kleding,want het kan, zeker op dit tijdstip, behoorlijk koud zijn op een boot...
We zijn het eerste stukje met zijn zessen + de twee bemanningsleden. Even verderop pikken we nog zes andere mensen op en dan vertrekken we. Van de 12 opvarenden komen er 7 uit Nederland...Ze zijn ook overal he? :-)
Het is nog vrij bewolkt, maar het regent gelukkig niet.
Wolken
We moeten zo'n twee uur varen om bij de plek uit te komen waar we op een andere open boot overstappen. Onderweg moeten we goed om ons heen kijken, want het kan zo maar zijn dat er dolfijnen of walvissen langs zwemmmen...
Na een tijdje zien we ineens een orka uit het water springen. Hij is heel duidelijk te zien. We stoppen onmiddellijk en gaan met z'n allen op het achterdek staan filmen en fotograferen.
Het zijn een paar orka's die samen optrekken...Als we ze een beetje uit het oog verliezen, vaart de boot een stukje verder. Ineens springt een van de orka's een aantal keer ver uit het water! Meteen wordt de boot weer gestopt,maar het was moeilijk de capriolen scherp te fotograferen, omdat de boot nog bewoog....Maar je krijgt zo wel het idee van wat we voor spektakel langs de boot zagen!!!
Orka's
Zelfs de bemanning had dit nog nooit zo meegemaakt!
Langs de boot slaan ze met hun staart op het water, en jagen vlak langs de eilandjes, werkelijk schitterend! Aan hun rugvin (scherpe punt) is te zien dat het om Transient orka's gaan. Die eten alleen warmbloedige prooien, zoals zeeleeuwen etc. De orka's die we bij Victoria hadden gezien (En dat was lang zo mooi niet als dit feest :-) ) waren Residential.
Het schijnt dat de orka's, hoewel ze nog precies op elkaar lijken, compleet verschillend aan het worden zijn. Ze spreken ook elkaars taal niet meer....
Na een tijdje moeten we toch echt verder! Hoe gaaf ook, we kwamen voor grizzly's...En die zitten nog zeker een uur varen verder weg...Onderweg zien we nog een groep Harbour Seals, die we even gewaarschuwd hebben...
Harbour Seals
Als we op de andere boot overstappen, zien we vrijwel meteen een moederbeer met 3 jonkies lopen. Dit blijkt Bella te zijn, die hier al 6 jaar komt en dit jaar 3 jongen heeft. We kunnen ze een hele tijd volgen als ze langs de waterkant naar aaltjes en andere beestjes aan het zoeken zijn. We zitten zo dicht op ze, je kunt alles perfect volgen. We zien en horen de moeder een van haar cubs op zijn donder geven. Hij wordt even stevig in zijn nekvel beetgepakt. Een enorme plas krijgen we ook te zien...En de jonkies zijn superleuk, doen alles na wat moeder doet...
Moeder en cub
Grizzly
Onderweg zien we ook af en toe hertjes langs de waterkant lopen, eentje met een heel jonkie, die heeft zijn stippen nog...
Hertje
We lunchen vroeg, op de vlonder waar de boten zijn afgemeerd. Hier kunnen de grizzly's niet zo makkelijk bij komen. We kunnen in de boot zelf broodjes met verse lekkernijen maken. We eten dit met zijn allen gezellig buiten op. In deze baai is de bewolking overigens helemaal weg, dus dat kan prima.
Als Patric aan de beurt is om zijn broodje te maken, moeten we ineens snel weer verder. Derek, de gids, ziet een stukje verder een beer die ze hier nog niet eerder hebben gezien, met 2 cubs. Heel voorzichtig vaart hij de platte boot dichterbij. De motor gaat uit en hij trekt de boot al lopend (het is hier ondiep en hij draagt lieslaarzen) zo dicht mogelijk langs de kant, zodat we alles goed, maar op een veilige plek kunnen bekijken.
M&M hebben inmiddels een plekje wat hoger op de boot uitgezocht, zodat ze alles goed kunnen blijven volgen. De beer is echter best we ver weg, dus heeeeele mooie foto's heeft het niet opgeleverd.
Dan gaan we nog even terug naar Bella. Die is een stukje opgeschoven en zwemt af en toe een klein stukje verder. Onderweg stoppen we even bij een Bald Eagle, die ons blijkbaar toch wat te eng vind en wat hoger in de bomen gaat zitten...
Bald Eagle
Dan wordt het toch echt weer tijd om terug naar Telegraph Cove te varen. Het is inmiddels 14 uur en we moeten nog zo'n 2 uur terug...
De terugweg door Knight Inlet is behoorlijk bumpy, goed dat we onze reispillen hadden ingenomen...
Ineens ziet Derek een zwarte beer het water overzwemmen, die gaat eiland-hoppen. Erg leuk om een beer echt te zien zwemmen! Het was een onvergetelijke dag met zoveel dieren, en de orka's die de show steelden, geweldig!

Terug op het resort geen we wat eten bij de barbecue. Er is feest vanwege Brittish Columbia Day, en het is wel even gezellig om bij de bbq aan te schuiven. Er is live-muziek en we eten hier lekker onze maaltijd.

M&M willen nog heeeeeeeeeeeeeeeel even vissen, en vlak voordat Mylla wil stoppen vangt ze haar eerste vis. We weten niet welke soort het is, maar het is in ieder geval geen zalm. Patric probeert de haak te verwijderen, maar de vis houdt z'n kaken stijf op elkaar. Ik pak een stokje en dan lukt het om de bek wat verder open te houden, zodat de haak er uit kan. Deze jongen laten we maar gaan, geen idee of hij eetbaar was.... Morgen hopen we een zalm te vangen....