Canada and USA 2010

24 juli 2010

overnachting: Holiday Inn Hotel & Suites, North Vancouver

Route Dag 16

Vandaag was onze eerste dag om Vancouver te ontdekken. We kozen er voor om vandaag naar Stanley Park te gaan. We hebben nog even getwijfeld, want het kan op zaterdag natuurlijk wel erg druk zijn. Aangezien in het weekend ook de Vancouvenaren (of Vancouvernezen of hoe de inwoners van Vancouver ook genoemd mogen worden) hun vrije dag in het park zouden besteden, leek het ons wel een gezellige drukte (en dat klopte achteraf ook wel).

's Ochtends hebben we ons niet al te veel gehaast en na een ontbijt in het hotel reden we om ongeveer half tien over de Lions Gate Bridge de stad in. Hij is natuurlijk veel kleiner, maar het deed ons wel wat denken aan de manier hoe je over de Golden Gate Bridge San Francisco binnen rijdt.
We konden redelijk dicht bij Stanley Park parkeren en dit was ook direct de plaats waar alle bike rentals zitten. Wij vonden het namelijk wel leuk om per fiets het park rond re rijden en dan overal te stoppen wat ons leuk leek. Het is wel jammer dat je in Vancouver op de fiets verplicht een helmpje moet dragen, maar ondanks al onze Hollandse fietservaring, hebben we ons maar aan de regels gehouden.

Om ongeveer tien uur reden we het park in. Marisol en Mick op een eigen fiets en Mylla zat op een trail-a-bike achter mijn fiets. Zij was namelijk bang dat ze op een gegeven moment moe zou worden. Met zo’n trail-a-bike wordt het een soort tandem en kon ze gewoon uitrusten als dat nodig was. Papa fietst dan wel voor twee :-)
Het was schitterend weer. Blauwe lucht, een graadje of 25 en niet te veel wind. Aan de buitenrand van het park loopt de Seawall waarop een voetpad en een eenrichtings fiets/skeeler-pad loopt. Dit pad zouden we gaan volgen. Op het eerste stuk kwamen we langs een aantal jachthavens. Met het mooie weer ziet het er allemaal heel gezellig uit. Vervolgens langs Hallelujah Point en de Nine O’Clock Gun. Vanaf hier heb je een heel mooi uitzicht op de skyline van Downtown Vancouver. Fietsen in Stanley Park Uiteraard hebben op het eerst deel al een aantal foto-stops gehad, maar een klein stukje verder was onze eerste echte stop. Dit was op de plek waar een groep totempalen zijn geplaatst. Erg mooi om alle details te zien, die uit de bomen zijn gehouwen. Sommigen hadden felle kleuren. Totempaal
Niet heel veel verder was het tijd voor een wat langere stop. Hier is namelijk een klein waterpark. Geen zwembad en glijbanen, maar allemaal soorten fontijnen en sproeitoestellen. Dit was voor Mick en Mylla natuurlijk een hele goede manier om even af te koelen. Gelukkig waren we goed voorbereid en hadden we badkleding en handdoeken bij ons. Lions Gate Bridge Ze hebben zich een half uurtje prima vermaakt, waarna we weer verder reden.
We fietsen onder de Lions Gate Bridge door. Vanaf hier veranderde het uitzicht, want in plaats van over het het water naar Vancouver, kijk je nu naar meer open zee. Hierin liggen al grote vrachtschepen en in de verte Bowen Island. Ook waait hier een verfrissend zeewindje. We fietsen lekker op ons gemak door en genieten van het uitzicht. Vlak naast de Seawall ligt in zee Siwash Rock. Waarschijnlijk denken de indianen van de First Nations er anders over, maar ons deed het denken aan een hele grote ananas.

Second Beach Vervolgens rijden we langs Third Beach waar al veel mensen op het strand liggen en in zee zwemmen. Onze volgende stop ligt net iets verder. Namelijk Second Beach. Hier is (de naam zegt het al) een strand, maar er is ook een zwembad. Dit ligt direct naast de zee en heeft een aantal kleine waterglijbanen. De kinderen hebben snel hun badkleding weer aan en vermaken zich een hele tijd in het heerlijke water.
Second Beach Achteraf is het wel jammer dat wij onze eigen zwemspullen niet hebben meegenomen, maar we hadden ons dit wat simpeler en kleiner voorgesteld. We dachten dat het een betonnen bak met zeewater was, waar het voor kleine kinderen wat veiliger is om te zwemmen in plaats van in zee. Hier eten we ook wat en na een tijdje zijn de kinderen voorlopig uitgezwommen.
Via Lost Lagoon (een meer met een grote fontein) komen we weer bij het beginpunt uit. We zijn zo’n tien kilometer en een kleine vijf uur verder. Per fiets is een hele leuke manier om je in Stanley Park te verplaatsen. Zeker met mooi weer, zoals vandaag.

We leveren de fietsen in en aangezien we dicht bij Robson Street (een van de belangrijkste winkelstraten) zitten, lopen we hier nog een stukje doorheen. Afgezien van een ijsje en wat koffie kopen we verder niets. We rijden vervolgens nog wel de rest van de straat door en zien dat in dat deel de winkels van de duurdere merken zitten. We zien echter niets, waarvoor we nu de moeite willen doen om opnieuw een parkeerplaats te zoeken.

In het hotel ga ik nog even wat dingen uitzoeken voor morgen. Met name waar we het beste kunnen parkeren. Mylla wil heeeeeel graag even in de fitness-ruimte. Het handige is dat deze ruimte, het zwembad en de wasserette in een driehoek rondom de zelfde gang zitten. Eerst worden de vuile kleren in de machines gedaan en terwijl deze hun werk doen, gaan Marisol en Mylla alle fitness-toestellen uitproberen. Inmiddels is Mick ook naar hun toegegaan en gaan ze nog een tijdje zwemmen (weer?!?!!).