Canada and USA 2010

20 juli 2008

overnachting: Sedona Lodge, Sedona

Route dag 24

Om 4.08 uur werden Patric en ik wakker, net voordat de wekker afliep. Na wat gestuntel in het donker om de wekker te stoppen, vertrokken we met zijn tweeen naar het Yavapai-uitkijkpunt.
Helaas was er nog wel wat bewolking, maar we hoopten dat de enkele gaten goed genoeg waren om een paar foto’s te maken. We waren er nog maar net, toen een hele groep mensen met een Sunrise-toer aankwam. Gelukkig hadden wij het mooiste plekje, zodat we zowel richting de zon als richting de rotsen (waar de zon dan op schijnt) konden fotograferen. De omstandigheden waren niet ideaal, want de zon kwam achter de bewolking op. Maar net in die paar minuten dat de zon zich wel liet zien, hebben we wat mooie plaatjes kunnen schieten.
Zonsopgang Grand Canyon Zonsopgang Grand Canyon
Daarna terug naar de anderen en rond 8.00 uur gingen we al weer op weg naar Sedona.

We reden even door Williams en Flagstaff, oude Route 66-plaatsen. Patric haalde in de laatste plaats even wat koffie in een oud koffiehuis.

Onze eerste echte stop was meteen de laatste echte wandeltocht van deze vakantie. Maar ook meteen één van de leukste!!!
Het was een wandeling langs de Oak Creek bij Westfork. Je kunt de hele Creek 11 mijl volgen, maar afhankelijk van hoe lang je wilt wandelen, keer je eerder om. Het is echt een aanrader als je ooit in de buurt van Sedona bent!!!!
Westfork
De wandeling is relatief vlak, dus niet heel erg vermoeiend, maar je volgt grotendeels de Oak Creek, die langs steile rotswanden kabbelt, met naaldbomen, een avontuurlijk pad (dat wel goed te doen is) en op veel plekken steek je het beekje over via rotsblokken, steentjes en boomstammen. Bij de 4e oversteek zouden we een pauze nemen, en daarna weer terug lopen. Komen we op een prachtig plekje uit! Genoeg ruimte op de vlakke rotsen om even te gaan zitten, en een heerlijke beek waar de kinderen in konden lopen. Prachtige soorten vlinders vlogen er! Wauw!!!!
Daarna weer terug, waarbij de kinderen met hun stokken pijlen zetten die we moesten volgen.
De volgende stop zou Slide Rock State Park zijn, waar de rotsen zo uitgesleten zijn, dat ze een natuurlijke glijbaan vormen. Toen we er aankwamen was het enorm druk (in tegenstelling tot de westfork-trail), en toen bleek dat er die dag wél betaald, maar níet in de rivier gezwommen of gewaad mocht worden, zijn we maar omgekeerd. Dat zwemmen was namelijk de enige reden dat we er naar toe wilden....

Nadat we in ons hotel hadden ingecheckt, zijn we weer naar Sedona gereden. Patric had eens gelezen over een restaurant waar ze ratelslang op het menu hadden staan, en dat wilden we wel eens uitproberen.
Het was de Cowboy Club, aan de hoofdweg van Sedona. We namen zowel ratelslang (in een soort gefrituurd beslag) als cactus-frietjes en nog wat andere dingen (bizonvlees etc. :-) ) Ze hebben ook wel ‘gewone dingen’, maar dit wilden we wel eens uitproberen.

En dan de 4-wheeldrive bij de beroemde Pink Jeeps. Wij hadden de combinatie van de Broken Arrow-tour en de Scenic Rim-drive bij zonsondergang.
Pink Jeeps
Eerst anderhalf uur off-the-road en de kinderen vonden het prachtig! We reden de rode rotsen op, hebben prachtige uitzichten gehad, en een aardbevingslijn op de rotsen gezien. Op de rots zag je een lange lijn lopen , en een vlek die uit elkaar geschoven was, door een aardverschuiving.
Opeens trok er een enorme regenbui over, maar heel erg was dat niet, want niet alleen zagen we prachtige regenbogen, echt OVERAL begonnen watervallen te lopen. Op de plek waar 15 minuten eerder alleen een kleine modderpoel was, stroomde nu een kolkende rivier de bergen af.
Het is er wel vaker wisselvallig weer, maar dit was behoorlijk uniek! Even later was het weer droog, en hadden we schitterend uitzicht op de rotsen, de vallei en Sedona in de ondergaande zon.
Sedona
Nat, maar zeer onder de indruk, gingen we nog even een ijsje halen en daarna terug naar het hotel.